Neuromarketing: Bespeel de hersenen voor meer conversie

Het archibrein, het oudste deel van de hersenen, neemt samen met het limbisch systeem onbewust beslissingen. De neocortex verwerkt pas later bewust de aangeboden informatie. Nu denk je waarschijnlijk dat we bewust beslissingen nemen. Het tegendeel is waar, circa 95% van de beslissingen worden onbewust genomen. Deze onbewuste beslissingen worden genomen in het archibrein en het limbisch systeem. Hoe is dat te gebruiken voor je website?

Neuroscience and Free Will from ZQ Universe

We beslissen eerder dan we bewust worden

Het filmpje levert het bewijs dat ons oudste brein ons vaak te vlug af is. De proefpersoon heeft hier al 6 seconden eerder een beslissing genomen, voordat de bewustwording optreedt.

Voorbeelden onbewuste beslissingen

Een duidelijk voorbeeld van onze onbewuste beslissingen. Voorbeelden waarbij het rationele denkproces van onze neocortex wordt overruled zijn:

  • Het kopen van 2 paar schoenen, omdat de 2e voor de helft van de prijs was. Ondanks dat je weet dat je geen 2e paar nodig hebt, heb je dit toch gedaan.

  • Het kopen van een broek, omdat online aangegeven werd dat er nog maar 1 op voorraad was. Ondanks dat je twijfelde over de broek heb je hem toch besteld.

Ik heb nu ‘in het kort’ de werking van ons brein toegelicht. Nu nog een korte toelichting over wat micro interacties zijn en dan kunnen we aan de slag met de relatie tussen deze twee fenomenen.

Wat zijn micro interacties?

Een micro interactie is een moment tussen de gebruiker en de interface, die erop gericht is om één taak uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het rode bolletje op een App icoontje dat verschijnt wanneer je iets moet doen. Dit bolletje is er specifiek voor gemaakt om de gebruiker één taak uit te laten voeren, namelijk de App openen.

Micro interactie en actie

Menig webpagina verspreidt onze aandacht naar vele elementen. Terwijl je, als het goed is, maar 1 doel hebt met een pagina, namelijk conversie (bezoekers worden klanten). Om er voor te zorgen dat de aandacht van een bezoeker naar de juiste actie gaat, kunnen we gebruik maken van micro interacties.

Denk hierbij aan subtiele animaties, zoals: kleurwijzigingen en bewegingen. Deze subtiele animaties triggeren ons oude brein en zorgen ervoor dat de verspreide aandacht gefocust wordt op de gewenste positie.

Micro interacties voor een hogere conversie

Met micro interacties kan je het oudste brein prikkelen en de aandacht van een bezoeker focussen op de specifieke actie van een pagina. Wanneer dit goed wordt toegepast kan dit de conversie verhogen.

WHAT'S UP?

150e website opgeleverd

We hebben de 150e website mogen opleveren. Bedankt MTCFysiotherapie in Zeist.

===========================

Begeleiding visitatie

InFysio is in samenwerking met een partner begeleiding voor praktijkvistatie aan het opzetten.

WERKPLEK
CONTACT

Geestbrugkade 35

2281 CX  Rijswijk

Tel: 070-3206157